At styrke en gruppes identitet gennem narrative metoder

I sidste uge havde Frederikke fornøjelsen af at besøge Institut for Kommunikation og Psykologi på AAU. Hun skulle mødes med Dennis, da de sammen skulle procesvejlede 1. semesters studerende på bacheloruddannelsen i Kommunikation og Digitale Medier.

Procesvejledning er et selvstændigt modul, der koncentrerer sig om gruppens trivsel.

Dennis’ erfaring er, at det som vejleder er let at falde i ekspertrollen – at fortælle om tidsplaner, gruppekontrakter og det gode PBL-samarbejde.

Udfordringen er dog, at de studerende i høj grad bliver frontloadet med information, som de endnu ikke ved, hvad de skal bruge til.

Efter at have været på kursus i narrativ samtalepraksis hos Marlene og Frederikke fik Dennis derfor lyst til at gøre noget anderledes.

I fællesskab udviklede han og Frederikke en guide til, hvordan de kunne få talt de studerendes egne erfaringer frem. De ville fokusere på, hvad der optog dem mest for tiden, give dem ordet og skabe tid, plads og rum til, at de kunne tale sammen om deres forskellige erfaringer med at samarbejde.

Med andre ord – det modsatte af at frontloade.

Vejledningen fik grupperne til at “rykke sammen” og styrkede gruppens identitet – blandt andet ved at tale om:

➤ Hvad de bestræbte sig på for tiden
➤ Hvad der var vigtigt for dem i forhold til samarbejde
➤ Hvordan de allerede havde søsat gode initiativer
➤ Og hvordan tidligere erfaringer fra STX, jobs i sabbatåret, rejser m.m. kunne hjælpe dem på vej

Mon ikke, at nogle af de samme udfordringer fra gruppearbejdet blandt studerende på universitetet også gør sig gældende i teams på arbejdspladser? 😉

#vejledning #kommunikation #samarbejde #gruppesamarbejde

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *